onsdag 22. februar 2012

Asparges- og blomkålsuppe

Inne på bloggen LCHF- bloggen
fant jeg en Asparges- og blomkålsuppe jeg hadde lyst til å prøve.
Noen forandringer ble det,
da jeg kun fikk tak i store hermetiske asparges, og heller ingen ferske asparges.
Suppa ble god, men ikke så mye asparges smak som jeg hadde håpet på.
Ble mer en blomkålsuppe med et hint av asparges.
Neste gang tror jeg jeg har i mer asparges med lake
og friske asparges også kanskje.
Det kan godt hende det er mer smak i de grønne aspargesene også, jeg brukte de hvite
Asparges- og blomkålsuppe
400 g blomkål i små biter
3 dl vann
1 sjalottløk
1 lite hvitløksfedd
1 stort glass med hele asparges med kraften
1 terning hønsebuljong
1 1/2 dl fløte
hvitpepper
salt

3 store sjampinjong i skiver
1 pk bacon i mindre biter
revet parmesan

I en kjele starter du med å steke løk og hvitløk blank i smør.
Ha i blomkålen og vannet.
Kok til blomkålen er helt mør.
Ha så i hermetiske asparges med laken.
Bruk en stavmikser til å kjøre alt glatt.
Pass på så du ikke spruter suppe utover hele kjøkkenet.
Det hjelper å holde kjelen litt på skrå.
Når suppen er glatt har du i buljong og fløten.
Smak til med pepper og salt.

Stek baconet sprøtt, ta ut og stek soppen sprø i baconfettet.

Ha suppen i tallerkner, ha over bacon og sopp.
Avslutt med parmesan om du liker det.










1 kommentar: