torsdag 1. desember 2011

Kokosmakroner med tagatesse

I dag fikk jeg Tagatesse, et søtstoff som er basert på tagatose,
som jeg hadde bestilt fra Funksjonell Mat.
Tagatose kan du lese om her.

Søtstoffet er helt nytt for meg.
Veldig spent, da dette søtstoffet i motsetning til mange sukkererstatninger kan karamelliseres.
Det passer bra i disse julebakst tider.

Mitt første forsøk ble kokosmakroner.
Jeg tok utgangspunkt i en "vanlig" oppskrift,
men halverte mengden tagatesse da det er dobbelt så søt som vanlig sukker.

Ble baketid med ungene og både deig og ferdig resultat ble supert ;)
Jeg synes kanskje det ble vel søt, så vil nok redusere mengden tagatesse enda mer.

Kokosmakroner med tagatesse

4 eggehvite
200 g kokosmasse
100 g tagatesse (ble veldig søt, så tror jeg neste gang vil redusere til 50 -75 g)

Bland alt i en kjele.
Varm opp under omrøring til en seig deig i 6-8 min, den skal ikke koke!
Bruk to teskjeer og sett "topper" på bakepapirkledt stekebrett.
 
Stek på 170 grader i 10- 15 min, midt i ovnen.
Viktig å følge med på tiden, så det ikke svir seg.
 



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar