tirsdag 8. november 2011

Hyrdepai

Det er ikke så mange ukene siden jeg for første gang prøvde knutekål.
Det ga medsmak, og jeg måtte derfor prøve denne oppskriften da jeg kom over den på
"En sunn familie" .

Knutekålen var fortsatt ganske "hard" da retten var ferdig. Så neste gang vil jeg kutte den opp i mindre biter.


Kjøttsaus:
400 g kjøttdeig
2 små løk
2 hvitløkfedd
1/2 stor knutekål
1 liten sellerirot
2 bokser tomater
smør
salt og pepper

Blomkålmos:
1 blomkål
smør
fløte
salt
muskatnøtt
revet ost

Stek løk og hvitløk blank i smør.
Ha i kjøttdeigen.
Del knutekål og sellerirot i terninger og tilsett når kjøttet er gjennomstekt.
Ha i hermetisktomater og bland godt.
La dette koke i ca. 30 minutter.
Smak til med salt og pepper.

Del blomkålen i buketter og kok til den er mør.
Tilsett en god klatt smør og en skvett fløte og kjør den glatt med en stavmikser.
Smak til med salt og muskat.

Ha kjøttsausen i en ildfast form og topp med blomkålmosen.
Avslutt med revbet ost.
Gratiner i ovnen på 200 grader i ca. 30-40 min.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar