fredag 7. oktober 2011

Moussaka

Lamme sesong, men jeg er ikke vant til å bruke så mye lam.
Moussaka pleier jeg å lage av vanlig kjøttdeig,
men denne gangen blir det skikkelig moussaka.
Super godt!!

Oppskriften er inspirert av "Familie koke boka",
jeg har bare gjort den lavkarbo-vennlig.


Moussaka

2 auberginer, delt i skiver på langs
olivenolje

500 g lammekjøttdeig (eller vanlig kjøttdeig)
3 pressede hvitløkfedd
1 boks hermetiske tomater
salt og pepper

3 1/2 dl fløte
200 g ost (vanlig hvitost og parmesan)
salt og pepper

revet ost, til topping

Start med å steke auberginer i olje.
Ta noen om gangen og pass på å ha nok olje.
Ha på litt salt når du steker.
Stek dem lett brune og legg de til side.

Stek kjøttet i resten av oljen.
Når kjøttet er brunt har du i hvitløk og hermetiske tomater.
Bland godt og la det småkoke i 20 min.
Smak til med salt og pepper

Saus lager du ved å smelte osten i fløten,
bruk en kjele og rør stadig.
Smak til med salt og pepper.

Sett sammen moussakaen,
begynn med kjøttsaus, så aubergine avslutt med ostesaus.
Gjenta og ha til slutt revet ost over.

Stek den på 200 grader i 20 min.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar