søndag 28. august 2011

Suksessterte/ Gul kake

Gjett hva jeg spiser nå!

En utrolig super god kake.
Ikke lenge til jeg skal ha "symøte" da skal denne serveres.

Denne gangen var det "frøken" på lavkarbo.no som er opphavet.
Jeg har bare blant annet laget bunnen på en litt annen måte.

Suksesseterte

Bunn:
4 eggehviter
150 g finhakket mandler
35 g sukrin
2 ss splenda
½ ss flytende natreen
1,5 ts bakepulver

Skill eggeplommen fra eggehvitene.
Ta vare på eggeplommene de skal brukes til kremen.
Pisk eggehvitene stive i en kjøkkenmaskin.
Bland sukrin, splenda og bakepulver.
Has i de stive eggehvitene litt og litt, mens du visper fortsatt kraftig.
Ha i natreen også mens du visper.

Hakk mandler, jeg bruker stavmikser med sånn bolle med kniver.
Vend mandlene forsiktig inn i eggehvitene med en slikkepott,
slik at ikke røren faller for mye sammen.

Ha røren i en rund form med bakepapir i bunn.
Stekes på 170 grader, midt i ovene,  i 25 min

Gul krem:
7 eggeplommer
2,3 dl fløte
Frø av ei vaniljestang
40 g sukrin
1,5 ss splenda
10 dråpar stevia vanilje (eller 25 dråper flytende natreen)
150 g Meierismør

Kok opp eggeplommer, fløte, søtning og vaniljefrø i en kjele på svak varme.
Husk å røre hele tiden!
Varmes til den tykner.
Avkjøl kremen litt og ha i smøret, rør til det er smeltet.
Sett kremen i kjøleskapet til avkjøling

Ha kremen over bunnen når kaka er avkjølt og kremen tyknet litt mer.
Sett kaka kaldt.

Kan fryses.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar