tirsdag 2. august 2011

Bursdagskaker

Det har vært bursdagsfeiring her hjemme, og jeg har for første gang kun servert lavkarbokaker.
Må innrømme at jeg var spent på hvordan det ville gå.

Er nok rom for forbedringer ennå, men absolutt godkjent!

Vil i noen innlegg fremover komme med oppskriftene på det jeg lagde.

Begynner med "Svensk kladdkake" fra boken "Bakeglede uten sukker"

Svensk kladdkake

100 g smeltet smør
3 egg
1 1/4 dl sukrin (neste gang skal jeg prøve sukrinmelis, 1dl)
1/2 ss fiberhusk
3 ss kakao
1/2 ts vanilje (jeg brukte bourbon-vanilje)

Smelt smøret.
Visp egg og sukrin luftig.
(Neste gang skal jeg prøve sukrinmelis. Sukrinsukkeret løste seg ikke helt opp så man kjente at det knaset litt. Melis er mer søt så man må da redusere på mengden)
Ha i smøret.
Ha i de tørre ingrediensene i eggedosisen.
Bland og ha i form.

Form 22 cm i diameter med bakepapir i.

200 grader i 10 minutter.
Kaken blir ikke høy.

Oppbevares kjølig og serveres kald.
Jeg serverte den med hjemmelaget is, krem hadde sikkert også vært godt.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar