søndag 26. juni 2011

Sitron- og limefromasj med jordbær- og rabarbrakompott

Dessert på St.Hans

Denne oppskriften og teksten har jeg hentet fra minlavkarbomat (bildene er mine), en super lavkarbo blogg som man finner masse gode oppskrifter i.

Fromasjen ble litt for syrlig etter min smak,
så neste gang tror jeg at jeg bruker litt mindre lime/sitron.
Jeg doblet oppskriften på St.Hans.

4 porsjoner:
Sitron- og limefromasj:
1/2 sitron, revet skall og saft
1 lime, revet skall og saft
3 plater gelatin
1 egg
1 1/2 dl fløte
1/2-3/4 dl sukrin

Jordbær- og rabarbrakompott:
150-200 g rabarbra
1/2 l jordbær
1/2-3/4 dl sukrin
1/2 vaniljestang, frøene

Fremgangsmåte:
Riv skallet (ikke det hvite) og press ut saften av sitron og lime.

Legg gelatinplatene i kaldt vann i ca 5 minutter.

Skill eggehvite og plomme.

Pisk eggehviten stiv, og pisk deretter kremfløten stiv.

Pisk eggeplomme og sukrin til en lys krem. Tilsett skall og saft fra sitron og lime.

Ha gelatinbladene over i en kjele og smelt de på lav varme. Hell den smeltede gelatinen sakte i eggeplommeblandingen samtidig som du pisker.

Vend deretter inn først kremen og så eggehviten ved hjelp av en slikkepott.

Fordel fromasjen i fire porsjonsformer og sett den kjølig i 3-4 timer.

Rens rabarbraen og jordbærene. Skjær rabarbraen i centimeterstore biter og jordbærene i skiver.

Ha rabarbraen i en kjele og ha i vann så det akkurat dekker bitene. Kok opp og la koke i 2-3 minutter. Hell så av vannet.

Tilsett sukrinen og frøene fra vaniljestangen. La småkoke til sukrinen har smeltet.

Ta kjelen av varmen og tilsett jordbærene. Rør godt.

Avkjøl kompotten i kjøleskapet før du fordeler den over fromasjen.













Sukrin, kjøpes på helsekost og
i noen utvalgte Menybutikkere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar